Pages

Wednesday, May 1, 2013

ประวัติส่วนตัวภาษาอังกฤษ รูปแบบสั้นๆ แต่ได้ใจความ พร้อมวิธีการเขียน

การเขียนประวัติส่วนตัวภาษาอังกฤษหน้านี้เป็นการเขียนในเชิงเป็นทางการนะครับ ถ้าต้องการศึกษาการเขียนแบบไม่เป็นทางการ 
การเขียนในรูปแบบที่เป็นทางการจะไม่ใช้บุรุษที่ 1 เช่น ผม ดิฉัน  แต่จะใช้บุรุษที่ 3 เช่น เขา เธอ ทั้งนี้เป็นเพราะว่า การเขียนประวัติส่วนตัวนั้น เป็นการยกย่องความเก่งกาจของตัวเองว่าเก่งอย่างนั้นอย่างนี้ ถ้าเราเขียนว่า “ผมเก่งที่สุดในโลก” เพื่อยกย่องตัวเอง คนอื่นก็จะว่าขี้โม้
แต่ถ้าเขียนโดยคนอื่น โดยใช้ประโยคเดียวกันว่า “เขาเก่งที่สุดในโลก” คนก็จะแค่สงสัยว่าเขาเก่งเรื่องไหน มีข้อมูลอะไรเพิ่มเติมให้เชื่อถืออีกหรือเปล่า ทั้งที่ประโยคก็อันเดียวกัน แต่พอเปลี่ยนคนพูด สถานการณ์ก็เปลี่ยนไปคนละเรื่องเลย
แต่ถ้าอยากเขียนแบบเป็นกันเอง ก็ได้เหมือนกัน เช่นเอาไปแนะนำว่าเราเป็นใคร มาจากไหน เก่งเรื่องอะไรบ้าง ซึ่งจะพบเห็นบนเว็บไซต์ทั่วๆไป แต่ถ้าเป็นการเป็นงานต้องเขียนอย่างเป็นทางการเลยครับ
รูปแบบการเขียนฉบับย่อนั้นจะขึ้นต้นด้วย ชื่อ ตำแหน่ง หรือ ความสามารถที่มี หรือเรียนจบมาจากไหนเป็นอันดับแรก เอาตัวเด็ดๆขึ้นก่อนเลย แล้วค่อยบรรยายประวัติคร่าวๆเป็นลำดับถัดไป มาดูรูปแบบการเขียนเลยครับ ในแต่ละข้อให้เอา 1-2 ประโยคพอ ไม่ต้องเอาทั้งหมด
1: WHO you are คุณคือใคร
NAME is a _________ (your job title) with ___________ (company name). In this role, NAME looks after/coordinates/manages/leads a team providing (choose one of the foregoing) all aspects of _______, including _____, _____ and ______.
NAME is a  __________ (your professional designation, e.g. electrician, property appraiser, esthetician) and holds the _________ degree/certification (choose one) from ______ (name of educational institution).
2: WHAT your expertise is  ประสบการณ์ที่คุณมี หรือสิ่งที่ชำนาญคืออะไรบ้าง
NAME have been spending years as a ________ and a __________ (occupations: e.g. fitness instructor, computer programmer, entrepreneur, professional dancer, corporate executive), which taught her/him the importance of ____________.
NAME has more than ____ years of ______ experience in _______.
Prior to starting his/her _________ (type of business) business, NAME spent _______ years as a ______________ and a __________(your relevant experience).
Before joining ______ (company name) in ______ (year), NAME worked for ___ (years) for a diverse range of organizations, including _____ , _______ and ________(e.g. small business startups; large corporations; private sector; non-profits; government agencies).
In this role, NAME was responsible for ______, ______ and ____.
3: WHY the reader should care about your expertise  ทำไมผู้อ่านต้องสนในตัวคุณ
NAME helps _________ (your target clients) to ___________ (a problem or goal your target clients have).
NAME offers a wide range of programs and services – from ___________, to __________ and __________ (your services)
Drawing on _______ (many, several, XX) years experience in ___________, ___________ and _________ (former jobs or industries), NAME now focuses mainly on __________ and ________.
After a successful career __________ (what you’ve been successful in), NAME now coaches/teaches/advises (choose one) other people how to achieve the same success.
NAME’S varied background in ___________, ___________ and _________ (former jobs or industries) provided the perfect foundation for _________ (what you are doing now).
Passionate about ______and its possibilities, NAME provides ______ services that help _______, _____ and _______ to ________.
Her/his book ________ (book title) was published in ____ (publication year) and has since helped _______ (number: hundreds? thousands?) of people to _______ (problem book solved for them, or what it taught them)
NAME has _____________ (your accomplishments, e.g. published articles in; received playtime at; had exhibits at; consulted to) ______, _______, and ______, among others.
4: HOW to contact you  สามารถติดต่อคุณได้อย่างไร
To contact NAME please email ______ or go to _______ (your web site).
NAME is available for private consultations on ______, and can be reached at (PHONE NUMBER) or by email at ______

เดี๋ยวจะมาลองหัดเขียนดูพร้อมๆกันเลยนะครับ อย่างที่บอกไว้นะครับ เอามาแค่ 1-2 ประโยคในแต่ละหัวข้อก็พอ เพราะมันก็อันเดียวกันซ้ำไปซ้ำมา

Mr.Johnson is a CEO with ABC company. In this role, Mr.Johnson manages all aspects of research and development, including  marketing, sales and service. Mr.Johnson is a Certified Financial Planner and holds the doctorate degree from  Cambridge Marketing College.
Mr.Johnson have been spending years as a marketing manager and a sales manager , which taught him the importance of business management.
After a successful career in marketing, Mr.Johnson now coaches other people how to achieve the same success. His book The Marketing Management was published in 1999 and has since helped thousands of people to manage like a professional.
To contact Mr.Johnson please email johnson1999@hotmal.com or go to www.mrjohnson.com.
คำแปล
คุณจอห์นสันเป็นผู้บริหารระดับสูงอยู่ที่บริษัท ABC ด้วยบทบาทที่มีนี้ คุณจอห์นสันบริหารทุกอย่างในด้านการวิจัยและพัฒนา รวมทั้งด้านการตลาด การขายและการให้บริการ คุณจอห์นสันมีความเชี่ยวชาญด้านการวางแผนการเงิน และจบปริญญาเอกด้านการตลาดจากวิทยาลัยเคมบริดจ์
คุณจอห์นสันได้สั่งสมประสบการณ์หลายปีในตำแหน่งผู้จัดการด้านการตลาด และผู้จัดการด้านการขาย ซึ่งทำให้เขาเข้าใจความสำคัญของการบริหารธุรกิจได้เป็นอย่างดี
หลังจากประสบความสำเร็จในด้านการตลาดแล้ว คุณจอห์นสันก็ได้สอนวิธีการแก่คนอื่นๆให้ประสบความสำเร็จในรูปแบบเดียวกัน หนังสือของเขาชื่อ การจัดการด้านการตลาด ซึ่งถูกตีพิมพ์ในปี 1999 ซึ่งตั้งแต่นั้นมาก็ได้ช่วยเหลือคนนับหลายพันให้รู้จักการบริหารอย่างมืออาชีพ
ต้องการติดต่อคุณจอห์นสัน กรุณาส่งอีเมล์ไปที่ johnson1999@hotmal.com หรือเข้าเยื่ยมชมที่ www.mrjohnson.com.
เป็นยังไงบ้างครับ หน้าตาก็ออกมาประมาณนี้แหละ ลองๆหัดเขียนดูนะครับ ไม่ยากเท่าไหร่ถ้าพอมีความรู้ภาษาอังกฤษอยู่บ้าง
ขอบคุณที่มาของเทมเพลต : www.public.navy.mil

1 comment:

  1. ที่มา ของเนื้อหา www.ภาษาอังกฤษออนไลน์.com


    ก็อปของเขามาทั้งดุ้นไม่ยอมให้เครดิตเขาเลยนะมึง ไอ้สันดาน

    ReplyDelete